No Credit, Game Over!® – Achtergrond

De methodologie werd getoetst aan de hand van een Open Source[5] project dat een serieus onderwerp als thema heeft, namelijk Jongeren & Schulden. De zogenaamde “GameLabs” & “LearningLabs” & ” TestLabs” fungeren als leeromgeving voor de doelgroep (Jongeren tussen 14 en 25 jr, onderverdeeld in subdoelgroepen).

De jongeren ontwikkelen in groepsverband de spelconcepten voor “Serious Urban Games” middels nieuwe media (internet, mobiele communicatie) en sociale media (WordPress, YouTube, Flickr, FaceBook, Netlog, enz.) voorzien in een multimediale verspreiding van de opgedane inzichten en ervaringen.

Het proces wordt gestuurd vanuit experience design-principes[6]; data, informatie, kennis en wijsheid fungeren daarbij als bouwstenen. Deze worden geïnitieerd, gefaciliteerd en gecoördineerd door een team, samengesteld uit experts op gebied van sociaal-maatschappelijk beleid, onderzoek en operaties; pedagogiek en toegepaste communicatie. De experts brengen de inhoudelijke en vormelijke
elementen aan, leggen de accenten en bepalen samen met de jongeren klemtonen. Het hele proces van de Game-Learning en TestLabs worden omkaderd en ondersteund door de online omgeving.

[5] De praktijk die in productie en ontwikkeling vrije toegang geeft tot de bronmaterialen (de source) van het eindproduct. – http://nl.wikipedia.org/wiki/Open_source
[6] http://www.nathan.com/ed/index.html