No Credit Game Over!® – Spelverloop

Totale speelduur: 180’
Vertegenwoordigt 1 maand in het leven van de personages.

INLEIDING (30’)
De GameMaster legt het spel uit & de leerlingen worden in groepjes van 3 verdeeld. Elk team kruipt in de huid van een werkloos personage met € 1400 schulden. Sfeerbeeld van tijdens de inleidingHet is nu aan de leerlingen om die schuldenberg weg te werken. Met een tablet trekken ze de stad in, de GameMaster volgt hen daarbij op de voet via het S_U+G® platform: het online spel- en informatieportaal met een plattegrond van de stad waarop alle meewerkende organisaties staan aangeduid.  

SPEL (120’) 
Aan de hand van de plattegrond gaan de leerlingen langs bij reële organisaties en instellingen in de stad. Daar kunnen ze informatie verzamelen en opdrachten uitvoeren. Tijdens het spel gaan de jongeren zelfstandig langs verschillende hulporganisatiesHierbij moeten ze telkens opnieuw keuzes maken:
Geld lenen of niet? Een job zoeken? Maar waar vind je die? Misschien kan de VDAB helpen? Of het OCMW? Een interimkantoor misschien, of het JAC? Soms komen ze voor verrassingen te staan, zoals een aantrekkelijk aanbod om snel geld te verdienen, maar is dat wel een goed idee? Elk team probeert de schulden van haar personage weg te werken, de foto’s en berichten die de leerlingen op het platform posten, gelden voor de GameMaster als bewijs van hun inspanningen.

NABESPREKING (30’)
We kijken hoe zelfredzaam de teams te werk gingen. Begrijpen de leerlingen het probleem? Zijn ze in staat het te analyseren en hoofdzaak van bijzaak te onderscheiden? Aan de hand van een grafiek worden de resultaten van de leerlingen besproken
We overlopen de acties van alle teams, we vergelijken de resultaten en proberen de verschillen in aanpak te verklaren. Tijdens de nabespreking in groep leren we wat de leerlingen van het spel zullen meedragen. We baseren ons op hun ervaringen en het geleverde bewijsmateriaal om enkele concrete vragen te stellen, zoals bijvoorbeeld:

  • Algemeen:
    Welke organisaties/diensten/instellingen heb je bezocht? Wie kon wat betekenen voor jou en je personage? Wie heeft je het beste geholpen? Wat vond je frustrerend en wat was net handig? Van welke diensten of organisaties had je nog nooit gehoord? Wat is het voordeel van ze allemaal te kennen? Welke beslissingen nam je om uit de schulden te geraken? Welke oplossingen bedacht je zelf? Hoe voelde het om in de situatie van je personage te zitten? Hoe sta je nu tegenover zwartwerk?
  • Specifiek:
    Wat is de functie van een ziekenfonds? Ben je verplicht je bij een ziekenfonds aan te sluiten? Wat is een vakbond en waarvoor kan je die aanspreken? Wat is het verschil tussen vakbond en hulpkas? Wat is het JAC, waarvoor kan je er terecht? Wat is het verschil tussen budgetbeheer en budgetbegeleiding? Wat doet een interimkantoor? Hoeveel zou je personage gemiddeld ongeveer verdienen? Wat is het verschil tussen brutoloon en nettoloon? Wat heb je nodig om te kunnen solliciteren? Wat doet de VDAB en waarvoor kan je er terecht?