PlanTrekkers ™ – Achtergrond

ACHTERGROND

PlanTrekkers ™ is het jongste ESF-project van [ew32].

Samen met haar partners Stad Kortrijk, Mentor vzw en TAPAScity, ontwikkelde [ew32] in 2016-2017 een nieuwe Serious Urban Game rond het thema “ondernemingszin en ondernemerschap”.

Wat?

PlanTrekkers ™ is een S_U+G ® Serious Urban Game rond de thema’s ondernemerszin en ondernemerschap. Het spel heeft als doel de zelfkennis van jongeren te vergroten. Het werd ontwikkeld door 400 jongeren via een participatief traject in de vorm van Learning-, Game- en TestLabs.

De baseline: ‘connect before you correct’ staat in elke fase van het spel centraal.

Tijdens deze S_U+G ® Serious Urban Game moeten de jongeren hun bedrijf redden van het faillissement. Ze gaan op marktonderzoek en kiezen daarna welke acties relevant en broodnodig zijn om de onderneming nieuw leven in te blazen. Bij sommige daarvan stappen ze binnen bij lokale organisaties (bank, ondernemersloket, ondernemer, immo-kantoor).

Het spel maakt gebruik van mobiele communicatietechnologie en social media. De S_U+G ® Serious Urban Game hanteert op deze manier een taal die aansluit bij de leefwereld van de jongeren. Door spelacties en ontmoetingen krijgen de jongeren op een originele en informele manier meer informatie over het thema. Zo maken we hen ervan bewust dat een idee effectief kan uitgroeien tot een onderneming of dat initiatief nemen binnen een onderneming een werknemer veel kansen kan bieden.

Voor wie?

PlanTrekkers ™ werd in de eerste plaats ontwikkeld voor jongeren uit de 3 de graad van alle onderwijsrichtingen (ASO, TSO, BSO, BUSO…). Daarnaast kan het spel ook gespeeld worden door volwassenen in het kader van een teambuilding, een studiedag of door eerstejaars hogeschoolstudenten.

Hoe?

De game wordt aangeboden als event aan middelbare scholen en eerstejaars hoger onderwijs. Wanneer een event in een stad wordt opgezet, zijn er min. 5 spelsessies en maximum 9 spelsessies per week. Elke spelsessie duurt 3 uur en er kunnen maximaal 30 leerlingen aan deelnemen.

Beoogd leereffect:

Het hoofddoel van PlanTrekkers ™ is om jongeren kennis te laten maken met het thema ‘ondernemen’ en hen bewust te maken van hun talenten en competenties. We willen aantonen dat een onderneming kan ontstaan vanuit een goed idee en dat ook de ondernemingszin van een werknemer beloond kan worden. We laten jongeren kennismaken met competenties die relevant zijn voor een ondernemende instelling op professioneel vlak.

Jongeren hoeven helemaal geen voorkennis te hebben om te kunnen starten met dit spel. We willen met andere woorden geen pure expertise omtrent ondernemerschap doorgeven. Daarvoor is het spel ook veel te kort. We willen jongeren warm maken voor het ondernemen en hen laten proeven van de verschillende aspecten van het thema.

Tijdens dit spel krijgen leerlingen de ruimte om te experimenteren: falen mag en kan. We willen eerst contact maken voor we gaan corrigeren: ‘connect before you correct’. Dit is van uiterst belang om jongeren mee te nemen in het verhaal. Kort na het uitvoeren van een opdracht, komt er dan ook feedback, gelinkt aan een competentie. Jongeren maken bij elke opdracht gebruik van hun eigen kennis en talenten. De spelers bewust maken van hun talenten en competenties loopt als een rode draad doorheen PlanTrekkers. Via de chatfunctie staat de GameMaster gedurende het volledige spel in contact met de spelers en wordt o.a. bovenstaande gerealiseerd.

De ervaringen die de leerlingen tijdens het spel opdoen, komen uitgebreid aan bod in de nabespreking. Jongeren leren uit hun ervaringen en kunnen ze daarna zelf corrigeren. Met andere woorden: dit spel is ervaringsgericht, een cruciale benadering om jongeren enthousiast te maken rond het thema.

We kozen er bewust voor om het spel te starten vanuit een negatief perspectief omdat onze ervaring in het ontwikkelen van games ons vertelt dat dit de motor vormt van de game. Het geeft jongeren geen andere keuze dan onmiddellijk in actie te schieten. Ook in de realiteit moeten bedrijven steeds alert zijn om mogelijke moeilijkheden te overwinnen.

We kunnen besluiten dat jongeren door het spel de nodige basiskennis en ervaring hebben opgedaan omtrent ondernemen. Zelf geven ze aan dat ze zich ervan bewust zijn geworden dat: een goed idee kan uitgroeien tot een onderneming, je je binnen een bestaand bedrijf ondernemend kan opstellen, je kan groeien in verschillende competenties omtrent ondernemen en dat het inzetten op je talenten een must is.

Specifieke doelstellingen: Jongeren…

  • krijgen ‘goesting’ om aan de slag te gaan met het thema ‘ondernemen’
  • worden zich ervan bewust dat een idee/talent/noodzaak kan uitgroeien tot een onderneming
  • leren dat ze zich binnen een bestaand bedrijf ondernemend kunnen opstellen
  • ervaren hoe ze aan de hand van hun talenten initiatief kunnen nemen binnen een bedrijf
  • leren verschillende manieren kennen om een onderneming in stand te houden
  • maken kennis met organisaties in hun stad die hen kunnen helpen bij de uitbouw van hun eigen onderneming
  • krijgen een beeld van de competenties die ondernemers nodig hebben of waar ze in kunnen groeien
  • herkennen in zichzelf enkele ondernemerscompetenties die gelinkt zijn aan het talentenmodel
  • worden zich ervan bewust dat ze al over verschillende talenten en competenties beschikken waarin ze nog kunnen groeien
  • beseffen dat hun talenten en competenties belangrijke elementen zijn die hen richting kunnen geven betreffende studie of werkkeuze

Bovenstaande doelstellingen willen we graag bereiken op een spelende en ervaringsgerichte manier waarbij competitie als motor fungeert om de missies te volbrengen.