Transitie

Eerste jaar studenten van de MADFAC C-mine Genk richting CMD Game & Art design werken aan een serious game concept in de vorm van een bordspel. Hun missie is jongeren van 14 jaar te laten kennismaken met het thema transitie. En op deze manier een groepsverandering te bekomen. In hun spelen hebben ze dan ook rekening gehouden naar de vertaling, dus meerdere gebieden waar transitie mee te maken heeft. Het is de bedoeling om te kijken welke linken de studenten maken en of dat ze binnen hun spelen rekening houden met de causaal verbanden!

Activiteiten

Het proces was uitgebouwd uit volgende activiteiten :
1 – desktop onderzoek naar thema
2 – spelen van verschillende bordspelen
3 – brainstormen in team, conceptontwikkeling
4 – verschillende concepten pitchen, de studenten pitchen hun verschillende concepten en samen met de begeleider kiezen ze hun concept.
5 – gekozen concept uitwerken naar een prototype en testen
6 – uitwerken van het bordspel

Doelstellingen

DSC07575– De studenten krijgen nieuwe inzichten over Serious Games en  het thema ‘transitie’
– de studenten hebben kennis genomen met het leeraspect van een educatief bordspel
– de studenten kunnen een bordspel analyseren
– de studenten slagen er in het thema inzichtelijk, verstaanbaar te maken voor een door hun gekozen doelgroep
– de studenten hebben hun spel getest bij de doelgroep en hebben de feedback opgenomen en aangepast indien het mogelijk is aan hun spelbord

Resultaat

Uiteindelijk kwamen de studenten tot :
– een mooi grafisch uitgewerkt bordspel & concept.
– spel-inleiding met daarin de doelgroep, spelers aantal, leeftijd, speluitlegDSC07573
– grafisch uitgewerkt bordspel en attributen.
– foto’s – video van de test ( het spel wordt uitgetest bij een groep vrienden)
– feedback van de spelers op het spel. Deze formuleren tips om jullie spel te verbeteren.
(zijn ter beschikking op de zetel van de organisatie)

De bordspelen zullen door de instelling MADFAC gebruikt worden op verschillende toonmomenten, o.a. haar opendeurdag.